Z 0 na 100 aneb příběhy úspěšných klientů

Je tu další silný příběh, tentokrát o tom, jak se můžete dostat z nulových znalostí na úroveň B2 a úspěšně ukončit studium na pedagogické fakultě vysoké školy.

První příběh o tom, jak vám učení angličtiny může dodat kuráž nebát se už věcí, kterých jste se báli a předem se nevzdávat ničeho, co se vám zdálo nemožné, si můžete přečíst v článku zde.

Když za mnou Leona poprvé přišla, neuměla anglicky nic. Uměla napočítat do 10, mezinárodní a obecně známá anglická slovíčka a možná pár nadávek.  Loučily jsme se poté, co úspěšně složila zkoušku z angličtiny na úrovni B2 na Masarykově univerzitě.

Loučení bylo dojemné a já dostala tuto krásnou zpětnou vazbu:


Jak naše spolupráce probíhala
a co považuji za nejdůležitější kameny úspěchu?

Leona přišla hned, jak věděla, že byla na vysokou školu přijatá. Potřebovala se během krátké doby dostat na úroveň A2, na které byly téměř všichni její spolužáci. A pak se během semestru nebo roku dostat na další úroveň pokročilosti.

Základem mé práce s klienty je vybudování pevných základů. Pokud odfláknete základy, nemáte na čem stavět a veškerá další nástavba se vám bude bortit a nebude stabilní. Proto jsme poměrně dlouhý čas věnovaly procvičování základní struktury věty v přítomných časech (prostém a průběhovém) a upevňovaly jistotu při tvoření otázek a záporných vět.

To ale neznamená, že jsme vyplňovaly gramatická cvičení z učebnice. Tomu se samozřejmě pro přípravu na zkoušky nedá vyhnout, ale toto byla spíš aktivita Leony na doma. Na lekcích jsme se pak bavily víc o tom, co jí není jasné a potřebuje dovysvětlit a vše procvičovaly v rámci konverzace nebo při práci se zajímavými materiály z reálného prostředí.

Je důležité vybudovat kvalitní základy. Soustřeďte se u učení cizího jazyka nejdřív na to, jaké jsou nejdůležitější pravidla při tvoření vět (kladné, záporné a otázky), jaké časy jsou nejčastěji používané a jak je používat. A toto si zautomatizujte tak, abyste o tom nemuseli přemýšlet. Dokud nemáte základní struktury zautomatizované, nepřibírejte si další gramatiku.


Leona měla od začátku svůj systém na učení slovíček. Základem bylo učení se z kartiček. A že jich nebylo málo! Tvořila si kartičky nejen na našich společných lekcích, ale taky z veškeré neznámé slovní zásoby ze školy. Měla ale svůj systém, kartičky si třídila do malých kapsiček a neustále je nosila s sebou. To znamená, že se jednu po druhé učila a neustále opakovala.

Dalším způsobem byl poslech nahrávek slovíček a frází, které nahrávám pro své klienty na nižších úrovních pokročilosti.  A spojením těchto dvou způsobů, bylo možné zapojení více smyslů pro efektivnější učení.

Naprosto zásadní pro rychlý posun je systematické rozšířování slovní zásoby. Aby to fungovalo, je potřeba mít svůj vlastní systém a slovíčka si někam zapisovat. A pak se k nim vracet a pravidelně si je opakovat.

Mimochodem napsala jsem článek o tom, jak dostat slovíčka do dlouhodobé paměti – četli jste ho? Jestli ne, tak mrkněte zde.  

A protože je problematika slovní zásoby tak důležitá a z mých zkušeností nejčastější výzvou, se kterou si klienti nevědí rady, vytvořila jsem 10denní online kurz Jak se učit slovíčka. Podívejte se, co všechno se v tomto kurzu naučíte


Dalším zásadním kamenem úspěchu bylo obklopování se angličtinou mimo naše lekce a mimo školní učebnice. Pro rychlý pokrok není možné fungovat jen na memorování gramatických cvičení z učebnic, je potřeba se vystavit reálnému jazyku. Leona začala sledovat seriály v angličtině. Nejdřív s českými titulkami a až později s titulkami anglickými a nakonec bez titulků. Pamatuji si dodnes její nadšení, když spustili novou sérii Hry o trůny. Našla si přesně to, co ji baví a něco, do čeho se nemusela nutit.

Pro obklopení se reálnou angličtinou v běžném denním životě je potřeba si najít něco, co nás bude bavit a na co se budeme těšit. Můžou to být seriály, hudba, facebookové skupiny na téma, které mě baví, jóga, vaření podle známého kuchaře, audioknihy, podcasty nebo cokoliv jiného.

Jak vlastně objevit tu vlastní cestu k jazyku, která mě bude bavit? Načerpejte inspiraci v tomto praktickém průvodci


Nebyla to krátká spolupráce. Trvala 5 let. Ale trpělivost přináší růže. A Leona je důkazem toho, že je možné dosáhnout vysněného cíle. Je tady potřeba ještě zmínit, že Leona studovala dálkově a celou dobu chodila do práce na plný úvazek. Do toho zpívá v kapele a to je také časově náročný koníček.

Nikdy jsem od ní na lekcích neslyšela výmluvy. A když měla hodně práce nebo náročnější období ve škole, tak jsme tomu uzpůsobily tempo a obsah lekcí. Moje role lektorky na lekcích angličtiny spočívá i v tom, abych své klienty povzbudila, nakopnula a pomohla jim uvědomit si cestu, kterou už ušli a co všechno na této cestě zvládli. A to mě nesmírně baví a jsem na své klienty a jejich pokroky pyšná.

Není to o tom, kolik máme času na učení angličtiny. Je to o tom, jakou prioritu učení angličtiny dáme. Čas na učení si musíme udělat. Je to vždy výměna něčeho za něco. Co jsme ochotni obětovat, abychom získali to, po čem toužíme?


Jestli hledáte svého průvodce světem angličtiny a je vám blízký můj způsob práce s klienty, podívejte se, jak vám můžu pomoct.

Jako lektorka angličtiny a certifikovaná jazyková koučka pomáhám druhým objevit jejich vlastní cestu k jazykům. Co to znamená? To znamená, že jdeme zevnitř ven. Nejdříve se podíváme dovnitř sebe, jací jsme, jaké máme předpoklady k učení a jaký aktuálně žijeme životní styl a teprve potom se podívám kolem sebe, co za způsoby a metody učení se nabízí. Jsem autorkou praktického průvodce Navigace k objevení vlastní cesty k jazykům, motivačního manuálu Jak zatočit s pocitem „Já se ten jazyk nikdy nenaučím" a online kurzů Jazykový restart a Jak se učit slovíčka. Můj příběh si přečtěte zde >>