Angličtina, Britské ostrovy a koučink
rozhovor se Žanetou Spencer

Ahoj Žaneto, můžeš se nám na úvod představit? Čemu se profesně věnuješ?

Ahoj, Leni, děkuju za pozvání k rozhovoru!

Mojí vášní je vše kolem angličtiny a Britských ostrovů, dále koučink, seberozvoj a online byznys – no a všechny tyto zájmy kombinuju v mém podnikání. Věnuju se nyní jak klasickému koučinku, tak angličtině – její výuce, koučování i mentoringu. V současné době spolupracuju převážně s podnikatelkami, které chtějí začít nabízet své produkty a služby i mimo naše česko-slovenské vody, ale brání jim v tom neznalost či strach z angličtiny.


Já jsem moc ráda, že se můžu propojit s někým, kdo kombinuje výuku jazyka a koučink. Protože se sama věnuju jazykovému koučinku, tak mě moc zajímají Tvoje zkušenosti. Jak jsi se vlastně ke koučinku dostala a jak bys přiblížila jeho přínosy někomu, kdo ještě s koučinkem nemá žádné zkušenosti?

Vždy jsem chtěla umět i něco víc než jen angličtinu. A protože miluju psychologii a seberozvoj, koučink mi naprosto učaroval – díky němu můžu pomáhat lidem žít lepší život v rámci angličtiny i mimo ni. Koučink totiž přináší do života čistou hlavu a opravdové rozhýbání našeho života kýženým směrem, což vede k ohromné spokojenosti.

A největší benefit jazykového koučinku? Už do nás nikdo nelije informace, ale naopak nám umožňuje najít si vlastní cestu k jazyku a šít si vše na míru tak, aby nás to bavilo a měli jsme chuť pokračovat a vzdělávat se dál. Díky tomu se pak učíme s radostí.

A co to vlastně ten jazykový koučink je? Jaké jsou mýty kolem koučinku a jak takový jazykový kouč pracuje? Přesně k tomu jsem sepsala článek tady na blogu. Mrkněte zde: Co je to jazykový koučink 


Moc se mi líbí název Tvého projektu „Zkrocená angličtina“. Co vlastně vystihuje?

Název je reakcí na moji zkušenost s klienty. Často přicházeli s tím, že s angličtinou bojují – jako s nezvladatelným divokým zvířetem, který oni nikdy nezkrotí. Přišlo mi to líto a chtěla jsem, aby poznali, že angličtina je skvělý nástroj a cesta k božím zážitkům, ne něco, co je třeba zdolat násilím.

A tak jsem na Instagramu vytvořila prostor Zkrocená angličtina, kde ani tak neučím lidi angličtinu, ale motivuju příkladem – tím, že ukazuju, jaké to je, když člověk angličtinu zkrotí, a co vše s ní může zažít. Ve svých příspěvcích tak hlavně přibližuju život na Britských ostrovech a místní kulturu nebo sdílím zajímavosti ze soužití s Britem a vše, čím mi angličtina obohacuje život.


Spoustu let jsi učila angličtinu na základní škole. Jak bys hodnotila úroveň výuky angličtiny na základních školách u nás a co se Ti nejvíc osvědčilo při práci s teenagery? Máš nějakou radu pro rodiče?

Dnes je hrozně moc možností, jak angličtinu pochytat i mimo školu, a to přirozeně ze seriálů a her. Takže je zcela běžné, že žáci už nemají všichni stejnou nulovou startovací pozici jako kdysi. Strašně těžko se pak kloubí dohromady zásadně rozdílné potřeby jednotlivých žáků. Věřím ale, že učitelé dělají vše, co je v jejich silách.

Rada všem, nejen rodičům: Hledat vnitřní motivaci a převzít zodpovědnost za své vzdělání. Stále slýchám, že učitel je od toho, aby mě vše naučil. Ale kde není motivace, chuť a spolupráce, nezmůže nikdo nic. Podle mě je nejdůležitější naučit celou společnost mentalitě zodpovědnosti za sebe a své vzdělání (a o tom je i celé koučování). Vědět, že učitel je jen zprostředkovatel informací a podporovatel, a že tu mentální práci musejí odvést žáci sami. Mám zkušenost, že děti, které si toto zvnitřnily, měly diametrálně odlišné výsledky – jejich motivace a znalosti byly mnohem vyšší a jejich mentální nastavení bylo na úrovni dospělé osoby.

Co se mi osvědčilo? Koučovací prvky při učení. Tedy nepředávat vždy jen informace, ale brát žáky jako rovnocenné partnery, mít o ně upřímný zájem, zjistit, co je baví a jak to provázat s tím, co se učí. To vytváří podporující a motivující atmosféru pro učení.


Jaké jsou Tvoje oblíbené výukové metody při výuce angličtiny s dospělými a co vnímáš jako nejčastější problém, se kterým u učení angličtiny potřebujeme my Češi pomoct?

Češi potřebují nejvíce pomoct se svým sebevědomím, odvahou a ochotou angličtinu použít. A je zajímavé, že ve své praxi se setkávám nejvíce s tímto problémem – takže veškeré mé výukové metody se nakonec stáčejí primárně k řešení strachu z angličtiny. I proto jsem ráda, že znám koučovací techniky, ty na nízké sebevědomí fungují bezvadně.


Máš nějaké doporučení pro ty, kdo se učí anglicky třeba už roky a stále se nemohou dostat na vysněnou úroveň pokročilosti?

Určitě bych doporučila jazykového kouče. Odpovědi máme totiž v sobě, ale často je nevidíme, nebo si je nechceme přiznat. Třeba je problém v nedostatku motivace – opravdu jde ta touha z vás, nebo je to jen požadavek z práce, do kterého se vám, ruku na srdce, nechce? Důvodů může být opravdu hodně. A právě s koučem zjistíte, kde je problém, a společně vymyslíte cestu, jak z toho ven, a společně jí v pohodě projdete.

A jestli vás možnost spolupráce s takovým jazykovým koučem na vaší angličtině zaujala, neváhejte kontaktovat Žanetu nebo mě (pracuju pomocí metody neurolanguage coaching®) a domluvit si nezávaznou konzultaci.


Napsala jsi e-knihu Pochopte svůj strach z angličtiny, o čem v ní píšeš?

Přitahuju si klienty převážně se strachem, nedostatkem sebevědomí nebo rovnou s vnitřními bloky. Tyto problémy se neustále opakují, a tak jsem si řekla, že s tím už musím něco udělat a sepsala na toto téma krátký e-book. Dávám v něm jednoduchý návod, jak v 10 krocích pochopit svůj strach z angličtiny a změnit ho v nadšení. Protože pochopit, PROČ se bojíme, je úplně ten první krok k tomu, abychom se od strachu osvobodili. A protože dokud nezkrotíme svůj strach, nezkrotíme ani jazyk.


Máme toho, zdá se, dost společného, protože se na lekcích angličtiny nevěnuješ jen jazyku samotnému, ale i péči o mysl a emoce. Mně osobně tato kombinace dává obrovský smysl. Jak jsi k tomu dospěla ty?

Mým darem je silná empatie, a často jsem na hodinách cítila, že je pro klienty důležitější řešit věci osobního rázu než gramatiku. Ukázalo se, že díky tématům, která se jich takto silně dotýkají, zapomínají na problémy s angličtinou, což byl z jazykového hlediska skvělý benefit. A to, že z lekcí se někdy stávají téměř terapeutická sezení? Proč ne? Jako lektorka dokážu naslouchat a jako koučka mám i další techniky, se kterými můžu v takových případech pracovat. Pro klienta to má obrovskou přidanou hodnotu a mně to dává opravdový smysl.


Vím, že máš za manžela Brita a že jsi strávila spoustu času v Británii. Znáš tedy jejich kulturu do hloubky. Co se ti nejvíc líbí na britské kultuře? Jaké vnímáš hlavní rozdíly mezi Čechy a Brity?

Teda… Kolik máš času?? 😊 Britskou a irskou kulturu totiž opravdu miluju. Na Irsku miluju tu pohodovost, lidskost, upřímnost a opravdovost a samozřejmě hudbu i tance, které jsem sama kdysi dělala i učila! V Británii zase oceňuju slušnost, s jakou spolu lidé obecně jednají, a taky historii, architekturu a humor!!!

Největší rozdíl mezi Čechy a Brity vidím právě v úsloví Co na srdci, to na jazyku. Britové si o vás budou myslet cokoli, ale vždy s vámi budou jednat uctivě a slušně, kdekoli, kdykoli. Velmi to oceníte v zákaznickém servisu. V Česku převažuje, že ti dám hned na první dobrou vědět, jak mi je, nebo jak o tobě smýšlím. Oba přístupy mají své plusy i mínusy. Myslím, že obecně máme blíže spíše k mentalitě Irů – popít spolu a pobavit se hezky od srdce.


Spousta lidí, kteří se učí cizí jazyky, má příšerný strach z komunikace s rodilými mluvčími. Jaké jsou Tvoje zkušenosti, a hlavně co s tím?

Za prvé vždy upozorňuju, že se pořád bojím i já, a to i po těch letech, co už s angličtinou funguju. Vždy mě totiž někdo překvapí svým přízvukem! 😊 Za druhé přidávám hlášku mého muže – your English is better than my Czech, tedy tvoje angličtina je lepší, než moje čeština. On je vděčný, že lidi umí anglicky aspoň trochu. On by si totiž česky neškrtl. A tak je to s většinou rodilých mluvčích.

Takže co s tím? Trénovat, trénovat a trénovat. Čím víc toho namluvím a naposlouchám, tím sebevědomější budu. A taky brát to tak, že angličtina je jen super nástroj, jak vyjít vstříc někomu, kdo se mnou česky mluvit nezvládne.


Kde všude můžeme Tebe a Tvé projekty sledovat?

Mám svou webovku a pak taky dva profily na instagramu: @zkrocena.anglictina, kde se věnuju kultuře britských ostrovů (a který je propojený se stejnojmennou skupinou na Facebooku), a pak taky @zanetaspencer.cz, kde se chystám rozjet i druhou část svých zájmů okolo koučování a online podnikání. K tomuhle tématu taky připravuju i novou facebookovou skupinu Let’s GROW together.


Moc Ti děkuju za inspirativní rozhovor a sdílení. A budu se těšit na další spolupráci.

Ráda bych vám dala vědět, že jsem upravila možnost vstoupit do 10 denního online kurzu JAK SE UČIT SLOVÍČKA.

Nyní můžete kurzem projít kdykoliv a nemusíte čekat, až otevřu jeho brány v určitém termínu. Procházíte kurzem sami, ve svém tempu a podle svých časových možností. Součástí je i osobní konzultace po skončení kurzu. 

💛 Toužíte po tom konečně se dostat v jazyce, který se učíte, na vysněnou úroveň?
💛 Je vám jasné, že bez rozšíření slovní zásoby pokrok v jazyce neuděláte?
💛 Tak se pojďte naučit, jak se slovíčka správně učit!

Jestli vás představa efektivního a udržitelného učení slovíček oslovila, vstupte do kurzu právě teď a nečekejte na „ažpak“. Všichni víme, jak to s tím „ažpak“ dopadá 😁

přihlaste se zde >> VÍCE INFORMACÍ A VSTUP DO KURZU <<

PS: kurz je vhodný pro jakýkoliv jazyk a jakoukoliv úroveň pokročilosti

Jako lektorka angličtiny a certifikovaná jazyková koučka pomáhám druhým objevit jejich vlastní cestu k jazykům. Co to znamená? To znamená, že jdeme zevnitř ven. Nejdříve se podíváme dovnitř sebe, jací jsme, jaké máme předpoklady k učení a jaký aktuálně žijeme životní styl a teprve potom se podívám kolem sebe, co za způsoby a metody učení se nabízí. Jsem autorkou praktického průvodce Navigace k objevení vlastní cesty k jazykům, motivačního manuálu Jak zatočit s pocitem „Já se ten jazyk nikdy nenaučím" a online kurzů Jazykový restart a Jak se učit slovíčka. Můj příběh si přečtěte zde >>